- Aktualizováno: 24. 8. 2018 11:16
Jakou péči tureckému pojištěnci poskytnout?
- Ve většině případů půjde o péči nutnou a neodkladnou.
- Dále se může jednat o péči plánovanou, která má být ale s poskytovatelem zdravotních služeb předjednána.
- Rozsah péče je vždy definovaný v Potvrzení o registraci (viz dále)
Jakým dokladem se má prokázat?
- Měl by se prokázat Potvrzením o registraci vydaným českou zdravotní pojišťovnou, u které se měl před návštěvou zdravotnického zařízení turecký pojištěnec registrovat a předložit tam svůj formulář TR/CZ 111.
- V urgentních případech se může prokázat přímo formulářem TR/CZ 111 (postup viz dále).
- Potvrzení o registraci musí obsahovat definovaný rozsah péče, české číslo pojištěnce a dobu platnosti.
Komu a jak péči vyúčtovat? Kdo ji zaplatí?
- Péči je třeba účtovat české zdravotní pojišťovně, která vystavila Potvrzení o registraci.
- Péči je třeba vykázat výkonově v druhu pojištění 4 a samostatnou fakturou se samostatnými dávkami podle Seznamu zdravotních výkonů (vyhláška č. 134/1998 Sb. v platném znění). Hradí se na základě smlouvy s daným poskytovatelem zdravotních služeb, popřípadě na základě platné úhradové vyhlášky.
- Poskytovatel péče obdrží platbu ve stejné výši a v běžném termínu jako u českých pojištěnců.
- Náklady na péči jsou českou ZP přeúčtovány turecké kompetentní instituci, která je zaplatí.
Jak postupovat, pokud se pacient prokáže formulářem TR/CZ 111?
- Ambulantní ošetření
- Po pacientovi lze vyžadovat platbu v hotovosti. Platí regulovaná maximální cena dle platného Cenového předpisu MZ.
- Turecká kompetentní instituce může vynaložené náklady do určité výše pacientovi proplatit, pokud jí předloží doklad o zaplacení a lékařskou zprávu.
- Zdravotnické zařízení také může pacienta samo zaregistrovat u české zdravotní pojišťovny pomocí formuláře TR/CZ 111 potvrzeného tureckou kompetentní institucí. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.
- Hospitalizace
- Pacient si v nemocnici zvolí českou zdravotní pojišťovnu. U této pojišťovny nemocnice pacienta pomocí formuláře TR/CZ 111 potvrzeného tureckou kompetentní institucí zaregistruje. Následuje pak výše uvedený postup vykazování.
Co dělat pokud se pacient neprokáže žádným z uvedených dokladů?
- Ambulantní ošetření – lze požadovat platbu v hotovosti (viz výše).
- Hospitalizace – lze požadovat platbu v hotovosti.
- U obou typů ošetření lze z Turecka dodatečně vyžádat formulář TR/CZ 111. Pro jeho získání je nezbytné znát kompletní údaje pacienta, jeho zahraniční pojišťovnu a případně mít kopii jeho cestovního dokladu.
- Formulář lze vyžádat prostřednictvím KZP, zdravotní pojišťovny, tureckého styčného místa nebo rodinných příslušníků pacienta.
- Ne vždy se podaří formulář dodatečně získat. Jeho vystavení může trvat i velmi dlouho.
- Po získání formuláře následuje výše uvedený postup vykazování.
Existují nějaké další povinnosti?
- Hospitalizace tureckého pojištěnce má být neprodleně oznámena české zdravotní pojišťovně, která vydala Potvrzení o registraci. Buď formulářem CZ/TR 113, nebo neformálně s uvedením diagnózy a předpokládané doby hospitalizace.
No koho se obrátit pro více informací?
- Na českou zdravotní pojišťovnu, jejího specialistu na EU a zahraničí.
- Na Kancelář zdravotního pojištění, styčné místo ČR pro oblast zdravotní péče, tel.: 236 033 411, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..