- Aktualizováno: 26. 5. 2021 12:48
KTERÉ STÁTY JIŽ VYMĚŇUJÍ INFORMACE ELEKTRONICKY? |
||||||
CZ |
BE |
BG |
DK |
EE |
FI |
FR |
HR |
IE |
IT |
CY |
LT |
LV |
LU |
HU |
MT |
DE |
NL |
PL |
PT |
AT |
RO |
EL |
SK |
SI |
ES |
SE |
|
UK |
IS |
LI |
NO |
CH |
|
|
elektronizace |
plná |
částečná |
žádná |
hodnoceny S_BUC 01, 05, 06, 24 |
Kancelář zdravotního pojištění slouží od 2.12.2019 jako přístupový bod pro české zdravotní pojišťovny k evropskému systému Elektronické výměny informací o sociálním zabezpečení (EESSI). Zdravotní pojišťovny komunikují pomocí aplikace AP KZP, kterou provozuje Kancelář zdravotního pojištění, se svými protějšky v Evropské unii, Norsku, Lichtenštejnsku, na Islandu a ve Švýcarsku. Systém spočívá na definovaných životních situacích (BUC), v rámci kterých probíhá komunikace v přesně stanovené formě pomocí strukturovaných elektronických dokumentů (SED). Zdravotní pojišťovny jsou takto schopny vyřešit situaci konkrétních pojištěnců migrujících v rámci EU dotazem na zahraniční instituci, která odpovídá v definovaném formátu. Obdobně poskytuje český systém informace na vyžádání zahraničních institucí.
Mezi nejčastěji řešené životní situace patří zajištění potvrzení o dobách pojištění v zahraničí, získání náhradního dokladu pro poskytování nezbytné péče (náhradní certifikát), dokladu pro čerpání plné péče (S1), nebo registrace a ukončení registrace pojištěnce.
EESSI přispívá k podstatnému zefektivnění aplikace evropských pravidel o koordinaci systémů sociálního zabezpečení a výrazně ulehčuje situaci pojištěncům. Zatímco doposud musel pojištěnec často doklady zajišťovat sám, má nyní zdravotní pojišťovna efektivní nástroj jak potřebné dokumenty nepoměrně rychleji získat nebo naopak poskytnout. Pevně definovaná struktura komunikace z většiny odstraňuje jazykovou bariéru. Komunikace se urychlila nejen samotnou elektronickou výměnou, ale i automatizací některých procesů. V neposlední řadě dochází k úspoře v řádu statisíců korun týdně na poštovném.
V Praze dne 25.5.2021
JUDr. Ladislav Švec, ředitel