A) Turecký pojištěnec by se měl pro uplatnění nároku na zdravotní péči při přechodném pobytu v ČR na základě Smlouvy zaregistrovat u některé z českých zdravotních pojišťoven.

Česká zdravotní pojišťovna mu vydá Potvrzení o registraci, se kterým se turecký pojištěnec v případě potřeby obrací na zdravotnické zařízení.

Turecký pojištěnec předloží lékaři výše uvedené Potvrzení, na němž je uvedeno zejména zvlášť generované číslo pojištěnce v ČR, doba po niž má nárok na zdravotní péči a rozsah zdravotní péče, na kterou má nárok.

Rozsah poskytované péče se řídí tím, co je uvedeno na Potvrzení o registraci. V naprosté většině případů to bude nutná a neodkladná péče, pouze ve výjimečných případech by mohlo jít o péči vyžádanou. Ta by však musela být předem domluvena s českým zdravotnickým zařízením a rovněž povolena tureckou Sociální pojišťovnou SSK.

Hospitalizaci takto zaregistrovaného tureckého pojištěnce je třeba bezodkladně oznámit české  zdravotní pojišťovně, která mu vydala Potvrzení, a to pokud možno prostřednictvím formuláře Oznámení o hospitalizaci CZ/TR 113.

B) Pokud se turecký pojištěnec u české zdravotní pojišťovny předem nezaregistroval a v případě nutného ošetření  předloží ve zdravotnickém zařízení pouze formulář TR/CZ 111 vystavený v Turecku (Potvrzení o nároku na věcné dávky při přechodném pobytu v ČR), je třeba rozlišovat, zda jde o ošetření ambulantní, nebo o hospitalizaci.

V případě hospitalizace si turecký pojištěnec přímo v nemocnici vybere českou zdravotní pojišťovnu, se kterou je nemocnice ve smluvním vztahu a která bude nadále jeho pojišťovnou v místě pobytu. Na tuto pojišťovnu se nemocnice obrátí s jeho formulářem TR/CZ 111 a požádá ji, aby tohoto pacienta dodatečně zaregistrovala. Zároveň oznámí této pojišťovně jeho hospitalizaci, a to pokud možno prostřednictvím formuláře CZ/TR 113 Oznámení o hospitalizaci, na němž vyznačí především diagnózu a předpokládanou dobu hospitalizace pacienta.

Touto dodatečnou registrací na sebe pojišťovna bere povinnost úhrady takto poskytnuté péče.

V případě ambulantního ošetření, nebude-li v naléhavých případech turecký pojištěnec mít Potvrzení o registraci od české zdravotní pojišťovny v místě pobytu, ale prokáže-li se formulářem TR/CZ 111,  lékař  od něj formulář převezme a obrátí se na zdravotní pojišťovnu, kterou si turecký pojištěnec zvolí a se kterou je lékař či zdravotnické zařízení ve smluvním vztahu, se žádostí o dodatečnou registraci tureckého pojištěnce. Smyslem dodatečné registrace je odvrácení stavu, kdy českým zdravotnickým zařízením zůstává nesplacená pohledávka za akutní péči poskytnutou smluvnímu pojištěnci.

C) Třetím možným případem je, že turecký pojištěnec u sebe nemá ani Potvrzení o registraci, ani tureckou pojišťovnou vystavený formulář TR/CZ 111. Zde je třeba znovu rozlišovat, zda jde o hospitalizaci, či ambulantní ošetření.

V případě hospitalizace se nemocnice obrátí na českou pojišťovnu, kterou si turecký pojištěnec zvolí. Této pojišťovně oznámí jeho hospitalizaci, a to pokud možno prostřednictvím formuláře Oznámení o nemocničním léčení CZ/TR 113 s vyznačenou diagnózou a předpokládanou dobou pobytu v nemocnici a požádá ji zároveň, aby si prostřednictvím tiskopisu CZ/TR 107 vyžádala dodatečně od turecké pojišťovny formulář TR/CZ 111 (Potvrzení o nároku na věcné dávky při přechodném pobytu v ČR). Jakmile česká pojišťovna obdrží formulář TR/CZ 111, tureckého pojištěnce dodatečně zaregistruje.

V případě, že jde o ambulantní ošetření tureckého pojištěnce, který u sebe nemá ani základní formulář o nároku na věcné dávky vystavený tureckou pojišťovnou, je po něm vyžadována hotovostní úhrada. I v tomto případě ho však lze upozornit na možnost refundace zaplacené částky po návratu na území Turecka. Pokud pacient za péči nezaplatí, lékař či zdravotnické zařízení se prostřednictvím české zdravotní pojišťovny pokusí dodatečně získat z Turecka formulář TR/CZ 111 potvrzený tureckou Sociální pojišťovnou SSK. Pokud se to podaří, platí to, co bylo uvedeno výše o dodatečné registraci.

V každém případě může česká zdravotní pojišťovna zaregistrovat cizího pojištěnce a tím na sebe převzít povinnost úhrady poskytnuté péče až po obdržení formuláře TR/CZ 111 o nároku na věcné dávky při pobytu v ČR, kterým turecká pojišťovna (Sociální pojišťovna SSK) de facto  potvrzuje, že české pojišťovně za péči uhrazenou výpomocně na území ČR zaplatí.

Úhrada péče poskytnuté na základě Smlouvy o sociálním zabezpečení mezi ČR a Tureckem

Česká pojišťovna v místě pobytu hradí a reviduje péči poskytnutou registrovanému tureckému pojištěnci ve stejných termínech a za stejných podmínek jako za své pojištěnce. Vykazuje se výkonovým způsobem podle vyhlášky č. 134/1998 Sb. v platném znění, kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami. Hradí se na základě vyhlášky, kterou se stanoví výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění pro dané pololetí s použitím hodnoty bodu v lůžkové péči 0, 89 Kč. a u ostatní zdravotní péče podle výsledků dohodovacího řízení vydaných v příslušném Věstníku MZ ČR podle jednotlivých segmentů.

Kontaktní informace

Kompletní kontakty naleznete zde!
Kancelář zdravotního pojištění, Praha 3, Žižkov, nám. W. Churchilla 1800/2, PSČ 130 00, Tel: +420 236 033 411, IČ: 70938393
Email: info @ kancelarzp.cz ; www: http://www.kancelarzp.cz/; Datová schránka: 939ut2i